RSS-flöde Temabloggen Hanna Lär

Hur undervisar man språkinriktat i samhällskunskap på gymnasieskolan?

Idag vikarierade jag som lärare i samhällskunskap 1b och passade därför på att försöka omsätta mina kunskaper i språkutvecklande arbetssätt.

Och resultatet blev …

Enligt kursplanen för Samhällskunskap 1B ska eleverna …

” redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna” samt  ”redogöra för de mänskliga rättigheterna”. Dessutom ska eleverna ”redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden, exempelvis arbetslivets utveckling, påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.”

 

Eleverna skulle läsa i en lärobok om hur de olika politiska ideologerna uppstått och vad som kännetecknade dem. Jag kände att jag ville återknyta till deras förkunskaper som de fått i grundskolan samt till det vetenskapliga paper om mänskliga rättigheter som de precis hade skrivit.

 

Jag ville också synliggöra sambanden mellan de bärande idéerna i samhällsutvecklingen i ett historisk perspektiv, för att de skulle förstå varför vi är där vi är idag. För att kunna peka på sambanden av orsak och verkan valde jag därför att vi skulle arbeta med grafiska modeller. Läs mer om detta i Hajer och Meestringas Språkinriktad undervisning, s. 97ff

 

Målen för lektionen löd:

Lektionsmål: Ni ska förstå hur och varför de politiska ideologierna har uppstått.

Språkmål: Ni ska kunna förklara hur och varför de politiska ideologierna har uppstått.

 

Lektionens övning

1. Vi gick först igenom och förklarade följande nyckelbegrepp tillsammans:

Frihetstiden

Feodalsamhället

de fyra stånden

Upplysningen

Franska revolutionen

konservatism

liberalism

den industriella revolutionen

socialism

kommunism

feminism

kvinnlig rösträtt

arbetare

Jag valde att skriva begreppen lite huller om buller men vill man ge mer stöd är det bättre att skriva dem i den kronologiska ordning de kommer.

 

2. Sedan löste vi ett slags rebus i form av ett nyckelschema som gick ut på att sätta in rätt begrepp i rätt ruta samt kunna förklara varför begreppet skulle in i just i den valda rutan. Eleverna fick först diskutera i grupper om tre och sedan gruppvis gå fram och fylla i en ruta var samt också förklara varför de valt rutan.

 

 

 

3. Därefter fick de se på ett avsnitt ur Drömsamhället från UR som handlade om konservatismen, kommunismen och feminismen. I programmet kom begreppen ovan att upprepas och förklaras ytterligare och eleverna fick därmed fördjupade kunskaper. Dessutom fick de även tydliga bilder av människors livsvillkor förr genom de journalfilmer som programmet innehöll.  Ni kan se hela programmet här:

http://www.ur.se/Produkter/134198-Ideologiernas-historia?q=politiska+ideologier

 

4. Uppgiften sedan var att skriva en kort text om vad de hade lärt sig på lektionen genom att återknyta till lektionens mål. Texten skrev i form av en kommentar på klassens blogg.

 

Nästa lektion ska de läsa i sina läroböcker om respektive ideologi och förhoppningsvis förstå innehållet lite bättre.

 

Jag hade riktigt kul (och förhoppningsvis de också ;))!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>