RSS-flöde Temabloggen Specialpedagogik

Lika för alla, annars blir det orättvist – eller hur var det nu?

Det måste vara lika för alla, annars blir det orättvist!

Argumentet som används i alla möjliga sammanhang för någon konstig tanke om att alla, eller i alla fall nästan alla, barn ska ha samma hjälp och samma krav oavsett vilka förutsättningar de har.

Är det ett barn som har fysiska eller medicinska behov så ser det annorlunda ut. Jag hoppas i alla fall att inget barn som behöver rullstol, glasögon, hörapparat eller medicin får höra att

Nej, nu tar vi bort ditt hjälpmedel ett tag så du kan vänja dig vid högstadiet, för där blir det andra krav på dig.  

Nu får du vara utan din medicin ett tag, det är andra elever i klassen som också vill ha, det måste vara rättvist.

Det låter helt plötsligt lite fånigt när man gör sådana jämförelser men är skillnaden egentligen så stor? Skillnaden är att svårigheterna är osynliga.

Om vi en gång för alla blir överens om att vi inte har samma förutsättningar så kanske vi kan börja slakta några heliga kor?

 

Helig kossa 1

Alla måste duscha efter idrotten.

Svar nej. Om det av olika orsaker är svårt för ett barn, orsaker som kan men inte måste, bero på en funktionsnedsättning, så finns det andra alternativ att sköta hygienen. Står inget i Läroplanen heller om att sköta hygienen i skolan…

 

Helig kossa 2

Ingen får ha keps eller musik på lektionerna

Svar Jo. Jag tjatar ofta om detta, både keps och musik kan förbättra koncentrationen så visst inte bara kan, utan bör, en del elever ha både keps och musik på lektionerna.

 

Helig kossa 3

Alla ska turas om att ha halvklassuppsättningen av hörselkåpor vi har i klassen, annars blir det orättvist.

Svar blir ett förvånat skojar ni? Om en elev behöver hörselkåpor varje lektion ska eleven ha hörselkåpor varje lektion. Om de inte räcker till för de som behöver så köp in fler. Men kom inte med något om att turas om! Vi turas väl inte om med glasögonen?

 

Helig kossa 4

Alla har samma ansvar för att hålla ordning på sina skolböcker och material.

Svar nej! Samma regler kan inte gälla alla elever om regeln innebär ett krav som överstiger barnets färdighet! Punkt. Har eleven till exempel ADHD så kan han behöva hjälp med att hålla ordning. Aldrig samma regler för alla! Olika regler för olika behov! Hjälp barnet att hålla ordning i stället för att skapa misslyckande.

 

Helig kossa 5

Alla elever ska räcka upp handen och förklara i ord svaret på en fråga.

Svar nej. Alla barn kan inte det även om de fysiskt kan prata. Se när det krävs andra lösningar och skapa dem.

 

Helig kossa 6

Alla ska vara med på gymnasitken i en stor gymnastiksal.

Svar Hitta alternativ som funkar och berätta för alla du känner så vi kommer ifrån det problemet någon gång! Problem för många av våra barn, inte för oss…

 

Helig kossa 7

Alla ska göra samma prov, alla ska ha läxor…

Svar inte enligt mig… Har skrivit om det innan, begriper inte varför vi envisas med att ha kvar dessa förödande läxor. Nu ska det bli RUT-avdrag på Läxhjälp…Kom igen, lägg ner!

 

Fler heliga kossor…

Alla elever ska klä på sig i samma takt för att gå ut på rast, gå i samma takt till matsalen, äta lika snabbt, ha lika mycket kläder ute på rasten som de måste vara utomhus på…

Eller som min vän Mia Kårlycke sa;

Alla måste älska hundar. Alla ska äta blodpudding på tisdagar. Ingen får använda Nike-skor på gymmet. …

Tyck till, säg emot eller ge egna exempel på Skolans heliga kor!

Kommentarer

  1. MajsanDamsanMajsansson skriver:

    Dessa förbannade skåp med tillhörande lås och en nyckel att hålla reda på. Jag har BÖNAT om att dom ska ha extra böcker och pennor i klassrummet, för sonen glömmer.

    Men icke. Istället får dom anmärkning för försen ankomst när dom är tvungna att gå till skåpet. I likabehandlingsplanen på sonens förra skola står ”att huvudbonad ej är tillåtet” Han DÖR om han inte får ha sin luva på sig. Om vi inkom med läkarintyg kunde dom göra ett undantag.

    Jag ställde frågan i ett mail vad dom gör om dom får en muslimsk flicka på skolan, ska hon då förbjudas att äta i matsalen? Fick aldrig något svar. Men det ska vara lika för alla, om en har luva så vill alla ha luva (va fan nu det har för betydelse egentligen om alla har luva) Skolan fick senare efter anmälan hård kritik från skolinspektionen bl.a för att dom inte har motverkat kränkande behandling

    . Man kan aldrig behandla alla människor likadant, med eller utan funktionshinder. Vi är alla olika. Förstår inte det synsättet som råder i skolorna
    . På samma skola vet jag en tjej som inte skulle få betyg i gympa, för att hon inte kunde delta i vanliga gympan. Den tjejen har ryggmärgsbrock och sitter i rullstol?!?!? Samma skola var det en kille som inte kunde nå fullt betyg i gympa för han kunde inte dyka ner och livrädda dockan på botten.

    Anledningen till att han inte kunde detta, var för att han inte såg nånting utan sina glasögon?!?! Lika för alla, my ass :(

  2. Lilleman skriver:

    Det är SÅ tråkigt att läsa dessa raljerande kommentarer om oförstående lärare. Jag försöker möta varje barn som en individ och inte som ett kollektiv, men tycker tyvärr att vi fjärmar oss allt mer från att det ska vara möjligt.
    Varför jag tycker det? Jo, för att att alla styrdokument som talar om barnens rätt till att behandlas som en individ och få det stöd den behöver för att uppnå målen tyvärr bara är en pappersprodukt som vi kommer allt längre ifrån. Det finns ingen, INGEN möjlighet för mig att nå upp till det när antalet barn jag antas kunna stödja och hjälpa uppgår till över 20 samtidigt som jag hela tiden måste sitta med nya arbetsuppgifter, många påhittade av kommunen som jag arbetar i. Igår satt jag 60 minuter för attfå rätt på elevfrånvaro. För varje dag måste jag göra upp till 40 (ja 40) klick för att få in frånvaron och orsaken. För att hinna med att behandla alla elever som individer som skall behandlas på olika sätt måste jag väl iallafall hinna prata mer än 3 minuter per elev och timme eller jag förväntas vara ngn superperson som pratar snabbare?
    Jag förstår inte alls vart du vill komma jag blir bara förb…Nä jag vet mycket väl att inte alla klär på sig ytterkläderna lika snabbt, men vad ska jag göra när jag är ålagd att vara utomhus som rastvärd samtidigt, eller att barn behöver olika lång tid i matsalen när nästa matlag står över oss för att alla ska hinna äta mellan 10.40-12.10. Vad ska vi göra? Börja äta lunch kl 10 för förste man och 13 för siste? Nä som sagt det är enkelt att göra sig lustig över skolan och dess traditioner men så länge man bygger ”barnfabriker” där varje lärare antas kunna ansvara för 20-30 elever kan jag inte se att det kommer att förändras. Samma sak gäller med hörselkåporna, köpa fler? Finns inte på kartan! Pengarna har minskats ner inom kommunen till rent löjliga summor…Keps inomhus? Varför det? Jag har inga problem med kepsen, jag har problem med att man måste bli nån sorts ”gangsta” för att man har den på huvudet. Jag har inga problem med huvudduk eller kippa, för det innebär inte (har aldrig jag upplevt iallafall) ngn personlighetsförändring som den där h–la kepsen av ngn anledning tydligen gör…..

    • Linda Grann skriver:

      Hej Lilleman!

      Jag beklagar att du tycker jag raljerar och gör mig lustig, det är absolut inte min avsikt!

      Jag är också medveten om att arbetsbördan är orimligt hög. Jag har arbetat som klasslärare i många år och har många gånger upplevt att jag inte räcker till. Det är möjligt att jag borde varit tydligare med det eller får jag helt enkelt göra ett inlägg som behandlar just det för vad du säger är viktigt.

      Vad jag vill komma till är att det trots allt förekommer idén om att rättvisa är lika med samma regler oavsett förutsättningar och det anser jag fortfarande inte vara ok.

      Vart jag vill komma till är att vi måste ta elever med olika osynliga funktionsnedsättningar på allvar, att krav när det gäller anpassningar inte bara ska gälla inlärning utan även när det gäller funktionsnedsättningar som märks främst i sociala sammanhang. Och det är svårt, inte att göra anpassningar och kompensationer i sig, men att få tid och resurser så att det är möjligt. Det är sorgligt men den bistra verkligheten att elever med olika neuropsyskiatriska funktonsnedsättningar kommer i kläm för att det inte är möjligt att ge dem tid att äta, eller äta i en lugnare miljö eller få en hanterbar situation i kapprummet för att läraren förväntas vara överallt samtidigt. Samtidigt som frånvarorapportering ska ta så orimligt mycket tid som du beskriver. Där måste det gå att omprioritera, hur vet jag inte men jag hoppas en klok ledning kan komma på ett annat alternativ.

      Och ja, om inte pengar räcker till för hörselkåpor till alla så tycker jag inte att man ska turas om, då tycker jag de med uppenbara persceptionsavvikelser när det gäller ljud ska få ha dem så mycket de behöver, de måste då ses som det hjälpmedel de är. Tycker jag.

      Och kepsen… Jag förstår vad du menar för även om jag inte har elever som förändras med keps så vet jag att de finns. Men så finns de där eleverna vars keps är en nödvändig och billig avskärmning mot för många intryck och jag tycker att för dem så är det en bra lösning. Vad jag vill komma till är att lyfta fram att dessa elever finns.

      • Lilleman skriver:

        Hej Linda!

        Blev jätteglad och förvånad faktiskt över att jag fick ett svar. Jag tycker att det är ett JÄTTEPROBLEM att jag ständigtt upplever att min rektor tycker att jag är en besvärlig och negativ person för att jag slåss för att ”mina” elever skall få den hjälp av skolan som dom faktiskt har rätt till. Ofta har de föräldrar som inte känner till eller orkar slåss för sina barn.
        Vad ska vi göra för att göra våra röster hörda! Ofta Så sent som idag på morgonen hörde jag en politiker som uttalade sig; ”jag förutsätter att man i skolan prioriterar så att inga elever….. Vi lärare MÅSTE börja tala klartext. Antingen får styrdokumentet skrivas om så att de speglar verklighetern eller så får vi ha de resurser som krävs!

  3. Ann Berg skriver:

    Kepsen/tuggummit/jackan står ofta för ngt helt annat än vad omgivningen tror… Likaså en elev som spottar i tid och otid. Bakom en till synes kaxig elev finns oftare än vad lärarna tror en elev med tvång/behov av avskärmning och som ligger nära eller i en neuropsykiatrisk diagnos. Eftersom neuropsykiatriska diagnoser inte orsakas av föräldrar utan är genetiska varianter på det som anses som ”normalt” vet jag ju inte om jag får barnbarn med diagnoser…. Jag har tre barn och flera med diagnosnära personligheter och ett barn med diagnos. Jag kan antagligen förvänta mig att få något barnbarn med diagnos eller subdiagnos. Min poäng med det är att de här personerna inte försvinner eller dör ut…. de kommer att befolka jorden lika länge som ”normalvarianterna”. Därför är det hög tid att fortbilda alla lärare fler gånger om året så de ser vad de kanske inte ser utan denna fortbildning…. Dolda funktionsnedsättningar ger stress hos innehavaren och det är inte ovanligt att personen efter grundskoleexamen (om h’n kommer SÅ långt) mår så dåligt av posttraumatisk stress så h*n inte orkar med livet utanför dörrarna överhuvudtaget.

  4. Helena Roth skriver:

    Visst finns det gott om heliga kossor som definitivt kunde kastas ut ur skolsystemet! Och för att göra det måste skolsystemet för det första, som Lilleman skriver om, byggas på ett sådant sätt att all pedagogisk personal HAR förutsättningar att göra sitt jobb. Misstänker att det kan vara jobbigt addressera heliga kossor om man varje dag kämpar för att hålla näsan över vattnet. Därför så viktigt att vi samverkar, föräldrar och förskola/skola/fritids, för tillsammans kan vi göra mycket, för barnens & ungdomarnas skull!
    Stort tack för denna samling av heliga kossor – jag ska sprida den och se vad det kan uppstå för spännande diskussioner som ett resultat!
    /Helena, Samordningsgruppen Barnverket

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>